Een eigen bedrijf beginnen, waar moet je aan denken?

eigen bedrijf

Inmiddels is het alweer negen jaar geleden dat ik ben begonnen met bloggen en ruim drie jaar geleden maakte ik van mijn blog mijn bedrijf. Dat was iets waar ik al heel lang over na zat te denken, maar ik durfde de stap niet zo goed te zetten. Ik had namelijk totaal geen verstand van dat soort dingen en ik wist niet waar ik moest beginnen en waar ik aan moest denken. Uiteindelijk heb ik de stap toch gezet en vandaag vertel ik je er wat meer over.

WAAR MOET JE ALLEMAAL AAN DENKEN ALS JE EEN EIGEN BEDRIJF BEGINT?

Het verschilt natuurlijk per bedrijf, maar een aantal dingen gelden voor ieder bedrijf. Zoals onderstaande dingen.

DE NAAM

Ten eerste; de naam. Mijn blog had natuurlijk al een naam en ondanks dat ik daar niet meer zo heel blij mee ben, besloot ik die te gebruiken. Waar ik van tevoren helemaal niet aan had gedacht, was het checken van de naam bij de Kamer van Koophandel. Het kan namelijk zo zijn dat de naam die je in gedachten hebt al in gebruik is. In mijn geval was dat gelukkig niet zo, dus ik ging voor de naam MadebyMalou.

KAMER VAN KOOPHANDEL

Vervolgens maakte ik een afspraak bij de Kamer van Koophandel en zocht ik uit hoe ik mijn bedrijf wilde inschrijven. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan de rechtsvorm en wat je bedrijf precies gaat doen. Een paar weken later ging ik naar de Kamer van Koophandel. Hartstikke spannend, maar het was zo geregeld. Nadat ik een paar handtekeningen had gezet, stond ik al vrij snel weer buiten en was het officieel; ik had een eigen bedrijf! En

ondanks dat er voor mij en voor mijn blog niet zo heel veel veranderde, was ik erg blij dat ik de stap had gezet.

BEDRIJFSAANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING

Dan moet je gaan nadenken over verzekeringen. Het kan per bedrijf heel erg verschillen wat voor een verzekeringen je nodig hebt. Stel je breekt een been, kun je dan nog werken? Ik wel, maar in veel bedrijven zal dat anders zijn. En kan jouw bedrijf schade aanrichten aan anderen? Dan kan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zeker van belang zijn. De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering biedt namelijk dekking tegen claims wanneer je schade veroorzaakt bij of aan een ander. Bovendien worden ook de kosten als gevolg van een schade vergoedt, wanneer deze gemaakt zijn door je medewerkers. En dat is fijn, want deze kosten kunnen erg hoog oplopen!

SPAARGELD

Moet je van tevoren spullen inkopen? Dan moet je ervoor zorgen dat je van tevoren voldoende spaargeld hebt, of je kunt een lening aanvragen. Begin jij bijvoorbeeld een bedrijf dat kleding maakt? Dan zullen je eerste kosten best hoog zijn, want daar heb je natuurlijk veel materialen en andere spullen voor nodig. Je kunt van tevoren uitrekenen hoeveel dat ongeveer gaat kosten en dan kun je beginnen met de financiering.

ADMINISTRATIE

En dan het minst leuke punt van zzp’er zijn (of nou ja, dat is mijn mening), de administratie. Je moet je uren bijhouden, facturen maken et cetera. Dat kun je bijvoorbeeld doen in Excel, maar je kunt er ook andere programma’s voor gebruiken. Dat is natuurlijk je eigen keuze.

Ondanks de administratie ben ik erg blij dat ik mijn eigen bedrijf ben begonnen. In het begin is het best veel werk om uit te zoeken hoe het allemaal werkt, maar als je dat eenmaal doorhebt, is het goed te doen.

Heb jij een eigen bedrijf? Of wil je een eigen bedrijf beginnen? Kijk dan ook zeker naar deze ultieme checklist!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.