Reizen met kinderen: zeker doen!

Gastblog door Joep van Reiskoe.nl – Wij (Joep en Sanne, ouders van onze vijfjarige dochter Sophie) vinden reizen één van de mooiste en leukste dingen om te doen. In 2019 hebben we toen onze dochter vier jaar was een wereldreis gemaakt van ongeveer 6 maanden en hadden we een fantastische tijd met haar. In dit gastblog willen we graag vertellen waarom wij dit zo fantastisch vonden om ook met haar te doen en nemen we jullie mee hoe onze reis tot stand kwam en verliep.

Plannen van de reis

Toen Sophie geboren was, hadden we de verwachting dat we de eerste jaren van haar leven niet zo heel erg veel meer zouden gaan reizen. Het backpacken wat we eerst met veel plezier deden, zou de eerste tien jaar zeker verleden tijd zijn en we zagen het als een nieuwe fase in ons leven.

Toch merkten dat we het reizen niet los konden laten en toen Sophie nog geen een jaar was hadden we al reizen gemaakt naar Ibiza, Zuid-Frankrijk en een stedentrip van meer dan een week naar Valencia. We moeten zeggen dat dit eigenlijk prima ging en hierdoor ontstond steeds meer het idee om een lange wereldreis te maken met het gezin. Uiteraard wilden we alles goed voorbereiden en vandaar dat we besloten om nog minimaal drie jaar te wachten.

Tijdens het plannen van onze wereldreis hebben we eerst naar de praktische kant gekeken zoals ons werk, de leerplicht van Sophie, de financiën en ons huis. In het eerste jaar lag hier de focus op. We kunnen wel graag weg willen, maar als er bepaalde praktische zaken niet geregeld konden worden, dan had het weinig zin om uit te zoeken waar we allemaal heen wilden en om verder te dromen.

We vertelden onze werkgevers onze plannen en die reageerden beide enthousiast. Doordat we pas drie jaar laten vertrokken, was er genoeg tijd om een plan op te stellen voor de werkgever, waardoor we bijvoorbeeld extra uren konden werken en deze konden sparen voor onze grote reis.

Leerplicht

We wilden op reis gaan voordat onze dochter vijf werd, aangezien we dan niet te maken kregen met de leerplicht van onze dochter. Achteraf hebben we genoeg ouders met kinderen gesproken, waarvan de kinderen wel te maken hadden met de leerplicht en ook hier zijn genoeg oplossingen voor te bedenken. Later hebben we dit nog eens goed uitgezocht en hebben we een uitgebreide handleiding voor de leerplicht geschreven, waarmee ouders allemaal rekening moeten houden als ze voor een langere tijd op reis gaan met leerplichtige kinderen.

Financiën

Qua financiën stelden we een begroting op. Op deze manier wisten we hoeveel we nog moesten sparen om drie jaar later op reis te kunnen. Tijdens het maken van deze begroting hebben we ook onze vaste lasten in kaart gebracht en bleek dat we op veel vaste lasten tientallen euro’s per maand konden besparen. Hierdoor hadden we het uiteindelijke bedrag nog net iets sneller bij elkaar.

In onze begroting hebben we ook de vaste lasten van ons huis meegenomen, omdat we ons huis niet wilde onderverhuren. We vonden het toch een prettig idee om altijd weer in ons eigen huis te kunnen als de reis met onze dochter tegen zou vallen.

Reisroute

Nadat alle praktische zaken zo goed als geregeld waren, kon het ‘leuke’ deel van de reis beginnen het maken van een reisroute. Wij wilden graag naar Dubai, Nieuw-Zeeland, wat tropische stranden en naar de Disneyparken in Orlando met onze dochter. Op basis daarvan zijn we ons gaan inlezen en lieten we ons vaak ook leiden naar landen waar we een goedkoop vliegticket konden krijgen.

malediven met kinderen

Zo bleek dat je vanuit Dubai voor weinig geld naar Sri Lanka kon vliegen. Toen we de verhalen over Sri Lanka lazen waren we gelijk verkocht. De Malediven liggen praktisch naast Sri Lanka en die konden we dan mooi meepikken. Om vanuit de Malediven in Nieuw-Zeeland te komen, moesten we een tussenstop maken in Singapore! Mooi dan plakken we er een week Singapore aan vast. Zo kwamen we uiteindelijk aan onze route die ons via Dubai – Sri Lanka – de Malediven – Singapore – Nieuw-Zeeland – Tonga – Fiji – Samoa – Hawaii – Canada – Florida – Bahama’s – Cuba weer in Nederland bracht. We vlogen letterlijk de hele wereld rond!

Vliegen

We vlogen uiteindelijk 15 keer tijdens onze reis en dat was wel één van de dingen waar we als ouders ons het meeste druk om maakten. Sophie had al een aantal keer gevlogen en dat was niet altijd een groot succes. Sophie is behoorlijk actief en stilzitten is niet haar beste eigenschap. Laat staan dat je een paar uur in een vliegtuig op een stoel moet zitten. Op eerdere vluchten kwamen we dan vaak gebroken aan op de plaats van bestemming. Toch gingen nu alle vluchten perfect! We hadden wel door de eerdere ervaringen ons wat meer voorbereid.

Zo kochten we een vliegtuigbedje, waardoor onze dochter languit kon liggen op haar vliegtuigstoel en zo ook sneller in slaap viel. We namen een abonnement op Netflix, waardoor we op haar ipad vooraf series en films konden downloaden, zodat ze met haar ipad en koptelefoon genoeg vermaak had in het vliegtuig zonder internet nodig te hebben.

Voor lange vluchten boekten we een nachtvlucht, waardoor ze het merendeel van de reis lag te slapen. Ook gingen we bij iedere vlucht pas als laatste passagier het vliegtuig in, zodat we gelijk zagen of het vliegtuig uitverkocht was en of we gebruik konden maken van extra stoelen voor onze dochter. Als laatste zorgden we ervoor dat we zelf relaxt het vliegtuig ingingen met weinig stress, aangezien onze dochter dat bij eerdere vluchten vaak leek aan te voelen als wij niet relaxt waren en daardoor heel onrustig werd.

wereldreis met kinderen

Tijdens de planning van onze reis hebben we overal ruim de tijd ingepland en hebben we in een land steeds een kleine route gemaakt. Hierdoor hoefden we niet eerdere dag van het ene hotel naar het andere en konden we het rustig aan doen. Maak liever een klein rondje door een land dat je het fijn hebt met je gezin, dan dat je perse alle bezienswaardigheden in een land wil zien. Zo verbleven we in Hawaii ruim twee weken op dezelfde accommodatie en was dat heerlijk! Iedere dag naar Waikiki beach, een beetje surfen, eten en snorkelen! Meer hadden we niet nodig!

Reizen met kinderen

Het reizen met kinderen heeft echt veel voordelen hebben we gezien tijdens onze wereldreis. Zo maak je veel sneller contact met de lokale bevolking in het openbaar vervoer of in de speeltuin. Het ijs is vaak ook gelijk gebroken als je bij de grens met je paspoort staat en er duikt ineens een kindje op. Daarnaast merkten we dat we geld bespaarden doordat we met onze dochter reisde. Waar we normaal altijd uitgebreid gingen lunchen en dineren, aten we nu vaker wat sneller. Daarnaast lag het reistempo lager en zaten we vaker in de gratis speeltuin dan in een duur museum. Doordat onze dochter bij veel bezienswaardigheden gratis naar binnen mocht, hadden we veel minder dagbudget nodig dan we aanvankelijk dachten.

Daarnaast is natuurlijk het grootste voordeel dat je heel veel tijd voor elkaar hebt. Waar je thuis in Nederland je werk, hobby’s en allerlei andere sociale verplichtingen hebt, ben je hier de hele dag met je gezin. Uiteraard is dat soms ook een uitdaging, maar wij hebben dat als heel prettig ervaren. Iedere dag met elkaar leuke dingen doen en aandacht voor elkaar hebben, zorgde ervoor dat wij hopen dat we in de toekomst nog meer van deze mooie lange reizen kunnen maken! Hopelijk kunnen we nog veel ouders met kinderen inspireren om ook hun dromen na te jagen en mooie reizen te maken met het gezin! Wij vinden het één van de mooiste dingen die je kunt ondernemen!

2 gedachten over “Reizen met kinderen: zeker doen!

1. Willemijn schreef:

Hi Malou,

Allereerst super stoer dat jullie dit gedurfd hebben. Mijn 2 kinderen zijn in het buitenland geboren en hebben daar wel wat gereisd, maar om nou een hele wereldreis te maken, ik weet niet of ik dit snel aan zou durven. Wel de droom van mijn man overigens! Misschien ooit in de toekomst.

Merkte je dat je kind snel vermoeid raakte en waar lette je op bij het uitzoeken van hotels?

• Joep schreef:

Hoi Willemijn,

Dit is een gastblog van ons (Sanne, Sophie en Joep). Wij moeten zeggen dat het wel meeviel hoe snel onze dochter vermoeid raakte. Kinderen raken toch wel snel gewend aan een nieuw land en aan de manier van reizen. Wel reisde we stukken rustiger dan dat we het zonder kinderen zouden doen. Waar wij op letten bij het kiezen van een hotel is dat de locatie goed is, dat het hotel goed beoordeeld wordt op een website van booking.com (je kunt vaak in de reviews wel lezen of het hotel wat is) en of de kamer ruim is (liefst aparte slaapkamer voor ons als ouders).

Groetjes,

Sanne, Sophie en Joep (reiskoe.nl)