Hoe gaat het nu met Nomi op school?

school

Het is alweer twee jaar geleden dat we besloten om Nomi versneld naar groep 3 te laten gaan. Daar hebben we best lang over getwijfeld, maar uiteindelijk hebben we samen met haar juf besloten om haar niet langer in de kleuterklas te houden. Mijn gevoel zei dat dat beter voor haar was, want Nomi na een jaar kleuteren eigenlijk al wel klaar met het vele spelen, ze zat veel liever aan een tafeltje werkjes te maken. Nu zit ze in groep 4, en ik klets jullie weer even bij.

Versneld naar groep 3 of niet?

Volgens Nomi’s kleuterjuf kon Nomi het cognitief wel aan om naar groep 3 te gaan, maar ze vroeg zich af of ze er sociaal-emotioneel aan toe was. Nomi was een stil en verlegen meisje in de kleuterklas, en we wilden natuurlijk niet dat ze ondergesneeuwd zou worden in groep 3. Dat risico besloten we uiteindelijk toch te nemen, en dat pakte eigenlijk hartstikke goed uit.

Van verlegen naar sociaal

Vanaf de eerste dag vond Nomi het ontzettend leuk in groep 3. Ze was erg blij dat ze nu echt leerde lezen en schrijven en ze ging altijd met plezier naar school. Ik hoorde van haar juffen dat het in de klas ook heel goed ging. Ze was nog steeds een rustig meisje, maar niet meer verlegen. Opeens durfde ze wel te kletsen en om hulp te vragen, terwijl ze dat in de kleuterklas nauwelijks deed.

Ondanks dat ze in de kleuterklas erg goed scoorde met toetsen, bleek ze de lesstof in groep 3 toch wel lastig te vinden. Met rekenen maakte ze vrij veel foutjes en lezen ging ook nog niet zoals ik gehoopt had, maar ze ging wel over naar groep 4.

Groep 4

En toen kwam ze in groep 4. Terwijl de overgang van groep 2 naar groep 3 heel soepel verliep, viel groep 4 haar toch wel een beetje tegen. Ze klaagde dat alles opeens zo moeilijk was en dat bleek ook uit haar resultaten. Qua lezen bleek ze nog op niveau M3 te zitten (het niveau dat ze halverwege groep 3 moeten halen) en daardoor kreeg ze zowel thuis als op school wat extra hulp. Ze had ook behoorlijk veel moeite met rekenen, en daardoor rekent ze vaak in een klein groepje samen met een onderwijsassistent.

Ze vond veel dingen dus moeilijk, maar ze ging nog steeds met veel plezier naar school. Tijdens een gesprekje met haar juf kreeg ik te horen dat het sociaal-emotioneel heel erg goed gaat. Ze ligt goed in de groep, ze durft om hulp te vragen, ze speelt leuk met andere kinderen, et cetera. Het is nu dus zo ongeveer het tegenovergestelde van hoe het in de kleuterklas ging. Sociaal-emotioneel gaat het heel goed, maar de lesstof is toch wel moeilijk voor haar.

Wel of niet naar groep 5?

Voordat ik laatst een oudergesprek had met Nomi’s juffen, ging ik er eigenlijk een beetje vanuit dat ze zou blijven zitten. Ik kreeg toen te horen dat die kans aanwezig is, maar dat het ook best zo kan zijn dat ze gewoon overgaat. De laatste tijd gaat ze namelijk met sprongen vooruit. Een half jaar geleden las ze nog op M3 niveau, en inmiddels zit ze op niveau E4, het niveau dat ze aan het einde van groep 4 moeten halen.

We oefenen nu thuis regelmatig even met rekenen, want daar heeft ze nog wel moeite mee. We kunnen thuis met hetzelfde programma werken als dat ze op school gebruiken, en het rekenen lijkt nu steeds iets beter te gaan. Ze krijgen aan het einde van de les te zijn welk niveau ze gehaald hebben (1 is het laagst en 5 is het hoogste) en terwijl ze eerst vaak niveau 2 haalde, zie ik nu regelmatig niveau 4 en soms zelfs niveau 5 staan. Daardoor merkt ze nu op school ook dat ze het wat minder moeilijk vindt, en dat is natuurlijk heel fijn voor haar.

Of ze wel of niet naar groep 5 gaat, weten we nu natuurlijk nog niet. Gelukkig vindt ze het zelf niet zo heel erg als ze blijft zitten. Laatst zei ze zelfs dat ze het wel leuk zou vinden om bij bepaalde kinderen in de klas te komen die nu in groep 3 zitten. Ze weet dat we gewoon gaan kijken wat het beste voor haar is, en dat vindt ze prima.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.