Net als duizenden andere ouders begon ik vorige week zondag vol goede moed met het maken van een dagrooster. Want zonder school en zonder dagrooster zou het een grote chaos worden, dacht ik. Maandagochtend begonnen we keurig om half 9 met thuisonderwijs en ik had de hele dag volgepland. Maar halverwege de dag was er nog weinig over van het rooster, en inmiddels gebruiken we hem niet meer. Dat betekent niet dat we gewoon maar wat aanmodderen en de hele dag televisie kijken, we pakken het alleen een beetje anders aan dan ik eigenlijk van plan was. Vandaag vertel ik je hoe we dat doen.
Ons dagrooster
Zondagochtend maakte ik dit rooster, waar we maandag enthousiast mee begonnen:
8.30 uur: school – eerst het dagrooster bespreken en daarna beginnen.
9.30 uur: fruit en drinken.
10.00 uur: buiten spelen.
11.00 uur: school.
12.00 uur: samen aan tafel lunchen. Tafel dekken en zelf brood smeren.
13.00 uur: school.
14.00 uur: buiten spelen.
15.00 uur: koekje en drinken.
15.15 uur: creatief (tekenen, knutselen, et cetera).
16.00 uur: tv kijken of spelen.
17.00 uur: opruimen.
Wat er niet werkte
’s Ochtends bleek het meteen al een flinke uitdaging te zijn om dingen te bedenken waarmee ik Nomi en Lenn allebei bezig kon houden. Als ze bijvoorbeeld allebei in een oefenboekje bezig waren, was Lenn er na tien minuten wel klaar mee en dan wilde hij iets anders doen. Als hij dan vroeg of hij mocht tekenen, wilde Nomi dat ook. En als ik Nomi aan het helpen was met een oefenboekje, wilde Lenn opeens mijn volledige aandacht hebben. Ook Elena wilde natuurlijk aandacht, en ik kreeg het gevoel dat ik mezelf in drieën moest splitsen.
’s Ochtends probeerde ik het schema nog in stand te houden, maar na de lunch besloot ik het maar een beetje los te laten. Om 13.00 uur stond er ‘school’ op het programma, maar op dat moment waren Nomi, Lenn en Elena zo lief met elkaar aan het spelen, dat ik het zonde vond om ze aan tafel te zetten. Want de momentjes dat ze alle drie zo lief zijn, zijn vrij schaars! Ik liet ze lekker hun gang gaan en de lesjes begonnen wat later. Daardoor gingen ze ook wat later naar buiten, wat later weer naar binnen, en eigenlijk klopte er niks meer van het schema.
Dag 2
Maandag hadden we al afgesproken dat we de dinsdag een beetje anders zouden beginnen. Frozen 2 stond namelijk op Disney+ en daar keken Nomi en Lenn heel erg naar uit. Dat keken ze ’s ochtends en daarna probeerde ik ze aan tafel wat te laten doen. Nou, dat was geen succes. Ze waren meer bezig met ruzie maken dan met hun werkjes. Ik was er klaar mee, en ik liet ze maar even buiten spelen.
Ondertussen dacht ik; volgens mij werkt dit niet helemaal. ’s Middags probeerde ik toch nog een beetje vast te houden aan het schema, maar ik merkte dat ik het mezelf veel te moeilijk maakte. Thuis is het nou eenmaal anders dan op school, de kinderen in onze ’thuisklas’ hebben hele andere leeftijden en andere behoeftes en tja, dan werkt zo’n strak schema gewoon niet.
Loslaten
Vanaf woensdag liet ik het schema maar gewoon los. We bekijken per moment wat we gaan doen. Terwijl Nomi bezig is met haar schoolwerk, zit Lenn regelmatig televisie te kijken. Ondertussen zit Elena lekker te spelen, zij kan zichzelf gelukkig vrij goed vermaken. En zo niet, dan stellen we het schoolwerk even uit en gaan we bijvoorbeeld verder als Elena in bed ligt.
Het meest ideale, wat mij betreft, is dat Nomi en Lenn even naar buiten gaan als Elena in bed ligt. Lekker even zelf buiten spelen, zodat ik zelf even aan het werk kan. Want zelf heb ik ook gewoon mijn opdrachten en mijn deadlines. Dus het komt erg goed uit om even geen kinderen in de woonkamer te hebben, want dan kan ik weer even wat doen. Als ze er wel zijn, is er over het algemeen minimaal één kind die mijn aandacht vraagt en je snapt waarschijnlijk wel dat ik dan nergens aan toe kom.
Dit werkt beter
Voor ons werkt dit 10 keer beter dan het strakke schema. Terwijl ik had verwacht dat we echt een duidelijk ritme nodig zouden hebben, blijkt dat helemaal niet zo te zijn. Het enige wat we nog volgens schema doen, is het opruimen. Als ik ga koken, gaan Nomi en Lenn opruimen. Verder zijn er nog een aantal dingen die we iedere dag doen, zoals schoolwerkjes, buiten spelen, iets creatiefs, et cetera. Maar hoe, wat en wanneer verschilt per dag behoorlijk!
Hoe pakken jullie het aan? Maken jullie gebruik van een dagrooster?
Je moet gewoon doen wat het beste bij je past. Dit is voor iedereen nieuw en het is logisch dat je je draai er nog even in moet vinden. Gelukkig gaat het zo veel beter!