De moeilijke kant van het bloggen en influencen – wat ben je waard?

bloggen en influencen

Bloggen is meer dan alleen maar artikelen schrijven. Net als dat Instagram meer is dan alleen maar een foto maken en die online zetten. Gelukkig weten de meesten van jullie dat wel. Er zijn een paar dingen aan het bloggen die ik best lastig vind. Ik ben geen ster in de administratie (en ik vind het ook gewoon niet leuk, dat speelt ook mee). Ook zoekmachineoptimalisatie en en het promoten van mijn blog vind ik best lastig. Maar iets waar ik het meest tegenaan loop is toch wel het inschatten wat ik waard ben. Vandaag vertel ik jullie daar meer over. En ja, ik noem deze keer ook bedragen. Want daar kunnen we best eerlijk over zijn, toch?

Wat ben je waard?

Voor mijn eerste betaalde samenwerking kreeg ik € 30,00. Een leuk bedrag, vond ik toen. Nu denk ik, dat bedrijf heeft me toen waarschijnlijk keihard uitgelachen. Want hoe klein je blog ook is, een link op je blog is altijd meer waard van € 30,00.

Als je vaker gaat samenwerken met bedrijven, is het handig om een vast bedrag in je hoofd te hebben voor advertorials. Dat is afhankelijk van je aantal bezoekers, maar wat nog veel belangrijker is, is je PA en DA waarde. Dat bepaalt namelijk hoeveel een link waard is. Hoe hoger je waardes; hoe interessanter je bent voor bedrijven.

Je vraagprijs bepalen

Dit vind ik zelf heel moeilijk. De prijs die ik vraag voor een advertorial hangt namelijk heel erg af van de eisen. Als het perfect aansluit bij mijn blog, wil ik best akkoord gaan met een iets lagere prijs dan wanneer het iets verder van mijn niche afstaat.

Onderhandelen

De manier om erachter te komen wat je kunt vragen, is door het gewoon te proberen. Een opdrachtgever vraagt naar je tarief en jij noemt een bedrag. Soms hoor je daarna niks meer van de opdrachtgever, dan was je blijkbaar te duur. Soms hebben ze gelukkig wel het fatsoen om dat even te melden. En soms komen ze met een ander bedrag. Dan moet je voor jezelf bedenken of je daar akkoord mee gaat.

Het gebeurt ook wel eens dat de opdrachtgever zelf met een bedrag komt. Soms zijn het belachelijke bedragen, laatst bood iemand me een vergoeding aan van € 15 euro. Ik ben geneigd om zo’n mail meteen in de prullenbak te gooien, want dan voel ik me niet echt serieus genomen. Ik heb mijn tarieven teruggestuurd en vervolgens nooit meer iets gehoord.

Mijn prijzen

Ik heb geen vaste prijs. Het hangt namelijk af van het onderwerp, het aantal links en of ik er ook iets voor krijg voor een review of winactie. Daarnaast ben ik bereid om te zakken met mijn prijs als de opdrachtgever interesse heeft in meerdere samenwerkingen. Soms geef ik bijvoorbeeld een korting als de opdrachtgever een advertorial wil op MadebyMalou.nl en Voormamasdoormamas.nl. Over het algemeen kost een advertorial op MadebyMalou.nl zo’n € 200. Daar gaat natuurlijk nog wel belasting af, dus dat is niet het bedrag wat ik er uiteindelijk aan overhoud.

Geld mislopen

Dan heb je nog de gratis producten. Dat is voor mij wel een leerpuntje, eigenlijk ga ik te vaak akkoord met alleen een gratis product. Als het iets is wat ik graag zou willen reviewen, wil ik dat best doen in ruil voor het product. Maar laatst kwam ik erachter dat ik een leuk bedrag had misgelopen. Ik ging akkoord met alleen het product, terwijl mijn collegabloggers (met kleinere blogs dan ik) daar wel een vergoeding voor hadden gekregen. Balen, maar daar leer ik wel weer van.

Voor een dubbeltje op de eerste rang

Er zijn veel bedrijven die graag voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Bedrijven die me vertellen dat mijn blog echt niet meer waard is dan € 50,00. Dat vertelden ze me een paar jaar geleden, toen mijn blog nog wat kleiner was. Sindsdien sta ik bij ze ingeschreven en krijg ik zo nu en dan een opdracht. Als het bij mijn blog paste, nam ik die aan. Maar een tijdje geleden vond ik toch dat ik meer waard was dan die € 50,00. De medewerkers daar vonden van niet. Dat was de maximale vergoeding die ze me konden bieden. Dan moet ik hard zijn, en ga ik niet meer met ze samenwerken.

En hoe zit het dan met Instagram?

Instagram is ook echt een leerpunt voor mij. Laatst kwam ik erachter dat ik daar veel meer uit kan halen. Ik ben behoorlijk veel met Instagram bezig, omdat ik het gewoon heel leuk vind. Een tijdje geleden kreeg ik voor het eerst een gratis product aangeboden in ruil voor een foto ervan. Ik was best trots en ik ging ermee akkoord. Even later kreeg ik de vraag of ik een foto wilde posten voor een geldbedrag. Ik was natuurlijk weer trots, want ik zag Instagram nog helemaal niet als een bron van inkomsten. Toen ben ik eens uit gaan zoeken hoeveel een Instagramfoto eigenlijk waard is. Toen las ik dat ik echt niet minder moet vragen dan € 100 voor een foto. Wist ik veel… Maar ach, al doende leer je!

‘Leuke bedragen zeg, ik moet ook maar gaan bloggen!’

Dit vind ik zo vreselijk irritant. Want dat soort bedragen krijg je natuurlijk niet meteen als je begint met bloggen. Het duurt hartstikke lang voordat je site interessant wordt voor bedrijven. Als voorbeeld: Voormamasdoormamas.nl bestaat nu meer dan 2 jaar. En ik krijg weinig mailtjes over samenwerkingen. De waardes zijn namelijk nog steeds te laag, terwijl ik al 2 jaar probeer om het omhoog te krijgen. Ik krijg voor Voormamasdoormamas.nl wel eens gratis producten voor reviews en zo nu en dan verdien ik er geld mee, maar dat is echt minimaal. Een blog beginnen om er makkelijk geld mee te verdienen heeft dus echt geen zin…

4 gedachten over “De moeilijke kant van het bloggen en influencen – wat ben je waard?

    • Malou schreef:

      Dat is zeker waar, als ik buitenshuis zou werken, zou ik een stuk meer verdienen per uur. Maar om toch wat te kunnen verdienen met een hobby, is dan juist weer heel erg fijn 🙂

  1. Rachel schreef:

    Het lijkt me zo’n interessant stukje van het bloggen, maar aan de andere kant lijkt het me zo’n gedoe om te gaan onderhandelen met bedrijven. Ik heb nog een kleine blog en ik vind het eigenlijk wel prima om het voor de lol te doen. Al is het ad en toe iets leuks reviewen een hele leuke bijkomstigheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.